Het verhaal van M

M is chronisch ziek en ze is maar zo’n 7 uur per week belastbaar.
 Ze is HB en kan daardoor makkelijk alle stof bijbenen en haalt hoge cijfers.
Het probleem bij haar is dat leerplicht boven recht op onderwijs gaat.
Ze moet zoveel mogelijk uren fysiek op school zijn. Door haar beperkingen kost dat haar veel energie. Energie die ze niet veel heeft en die ze dan niet kan stoppen in het leren van de stof. Bovendien moet ze meedoen met het tempo van de klas.
Er blijft dan geen energie over om thuis de rest van de stof door te nemen. Gevolg: wel aan leerplicht voldaan, maar slechts 1/4 deel van de stof van dat schooljaar behandeld. Dus weinig geleerd. Nu lukt het nog aardig omdat de lagere school makkelijk voor haar is. Ze gaat straks naar het VWO. Daar wordt dit probleem alleen maar groter.
Speciaal onderwijs wordt aangeraden maar is op 40 minuten reisafstand enkele reis. Belangrijkste doel daar is aanwezigheid op school. Alle toetsen moeten bijvoorbeeld op school gemaakt worden. Dus alle energie en tijd gaat in reistijd en aanwezigheid zitten. Het daadwerkelijk leren van de stof is de sluitpost. Als er nog energie over is, kan ze die inzetten om mbv IVIO thuis haar vakken te volgen.
Op locatie zitten immers nauwelijks docenten.
Het inhoudelijk leren wordt namelijk volledig door het IVIO verzorgd.
De uitstroom van deze school?
De afgelopen 2 jaar heeft geen enkel kind een havo of vwo diploma behaald.
Mijn dochter is niet zielig. Ze moet nog 70 jaar mee.
Het zou handig zijn als ze straks wel een vwo diploma heeft waarmee ze door kan leren in plaats van dat ze ‘opgeleid’ wordt voor een uitkering.

Geef een antwoord